2015 Annual Social Function

Dear Fellows, Members and Associates of the College,

Annual Social Function 2015

Half-day Seafood Dinner Tour to Peng Chau

坪洲半天吃喝玩樂之旅

The College Social Function will take place on 8 November 2015, Sunday, and feature a trip to Peng Chau.

Peng Chau is a tiny island situated 8km west of south Hong Kong Island. Around 6,300 people live on the island. It was once a thriving industrial island which, in its 1960's heydays, had over 100 factories serving over 30 industries. Now is probably the greenest place in Hong Kong.

Highlights of this year's Social Function will be a family walk in Peng Chau to Finger Hill (95m only) and surroundings followed by dinner at a local seafood restaurant.

坪洲是個歷史悠久及生物多樣化的小島。它是個連島沙洲,提供了人類作息的地方,雖然四面環海,但竟然有非常豐富的地下淡水水源,所以早在新石器時代己經有人居住。由於鄰近珠江三角洲及南中國海之咸淡水交界,四周的海域為海洋生物提供了一個優質的海洋生態環境,所以此處海產非常豐富,早在清代己經是個非常發達的漁港、交易中心,全盛時期有超過二百艘漁船在附近作業。歷史記載早在宋朝已有漢人在此發展灰窯工業。它的歷史演變與其地理及環境有密切的關係。城市化令很多鄉村,中國傳統文化與習俗消失了,但坪洲人卻還保留了很多這些習俗和強烈社區精神。

這個衹有一平方公哩的小島,竟然保存百之七十面績的綠化及百份之六十沿海,這裏有個生物多樣化的生態環境,有超五十種雀鳥,過百種昆蟲,原生植物,水果樹及山草藥品種亦非常多。

除了多種沿海生物及植物,坪洲曾經是珊瑚的天堂,現在還有超過三十五種的珊瑚品種。中華白海豚亦在附近海面居住過。坪洲可算是麻雀雖小五臟俱全。加上獨一無二的三百六十度香港海境,令這個旅程更添色彩。

手指山頂

從市集到手指山頂,衹需步行半小時至四十分鐘便可到達,山上的鳳萍亭一年三百六十日都有清涼的海風吹送,無論路上行走有多辛苦,一到此處清風送爽,讓你暑氣全消,加上四處山明水秀,令你樂而忘返。

山頂能觀看到香港獨一無二的360度香港全景,東面可見到香港島及九龍半島,南面有南丫島周公島及喜靈洲,西面正是大嶼山、東面的沿岸有多個村莊,馳名神樂院、愉景灣之跟據地、北面有狄士尼樂園,青馬大橋等盡入眼眼簾。

天涯海角

從抽水站的斜路走上手指山的山腰,有一條小路向海岸邊走去,就是天涯海角。此處風景如畫,除了可以遠眺香港島及九龍半島外,更可欣賞天然的海岸、縣崖峭壁;靜下來時,更可靜聽海濤泊岸,令人心曠神怡、悠然神往。

近岸有兩個荒島,一個是銀洲,另一個是小交椅,島上曾經有張保仔洞。張保仔是一位縱橫稱霸於珠江口一帶的海盜。據史書記載,一八零九年間清兵與張保仔船隊戰於赤立角海域一帶。次年,張保仔接受朝廷招降,並到福建做起官來。

Registration is on a first come, first served basis. Please send the reply slip to the College together with your cheque payment.

Deadline for registration is 15 October 2015.

College Secretariat

Text size:    A-   A    A+